12 | Gemeente Helmond
Zeven jaar focus op digitale toegankelijkheid
Budget en capaciteit zorgen voor een vliegende start
De aanpak van digitale toegankelijkheid bij gemeente Helmond kende een vliegende start in 2018. De toenmalige gemeentesecretaris had veel affiniteit met het onderwerp. Hij zorgde ervoor dat er al vóór het ingaan van het Besluit digitale toegankelijkheid overheid (Bdto) capaciteit en budget beschikbaar werd gesteld om een projectgroep op te starten. De groep bestond uit een i-adviseur, een online adviseur en een externe digitaal toegankelijkheidspecialist, die zich vanaf dat moment bezig gingen houden met digitale toegankelijkheid. Zij begonnen in 2018 met het maken van een inventarisatie: wat houdt de wetgeving in voor de gemeente Helmond en wat moet er vervolgens allemaal gebeuren.
Beleid is nodig om websites te verminderen
De afgelopen jaren zijn 53 websites in beeld gekomen. De inventarisatiecampagne van DigiToegankelijk in 2023 heeft hiervoor ook nog tot extra toevoegingen van tot dan toe onbekende websites en apps geleid. “Toen alles geïnventariseerd was, bekeken we welke van deze websites onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen.” zegt Orkadia. “Wat is van ons? Is een website nog actief? Moet dat zo blijven? Dat hielp om het aantal websites te verminderen. Maar dat leidde ook tot veel weerstand in de organisatie. Niet iedereen wil zomaar afscheid nemen van een website.
Een verwijzing naar de wet is dan niet voldoende.” Uiteindelijk werd het noodzakelijk om hier beleid op te ontwikkelen. In het door het directieteam vastgestelde beleid is onder andere een afwegingskader opgesteld. Hiermee kan worden vastgesteld wanneer een zelfstandige website geaccepteerd wordt: “Hiermee hadden we een sterker mandaat om websites op te heffen,” geeft Orkidia aan.
Interne bewustwording nodig voor borging van digitale toegankelijkheid
Voor een duurzame borging van digitale toegankelijkheid in de organisatie is beleid alleen niet voldoende. Medewerkers moeten zich bewust worden dat dit belangrijk is. “Vandaar dat we ook continu inzetten op interne bewustwording,” zegt Laura. De gemeente heeft e-learnings en trainingen ingekocht om medewerkers te leren hoe ze content digitaal toegankelijk maken. “Het is belangrijk om het aan de voorkant goed te regelen, zodat er aan de achterkant weinig herstelwerkzaamheden hoeven te gebeuren.” Ook doet het Online Team guerilla-campagnes door te communiceren op koffieautomaten. “Vrijwel ieder jaar geven we een workshop over digitale toegankelijkheid en we maken regelmatig gebruik van intranet,” aldus Laura, “En we kijken hoe we bijvoorbeeld kunnen aansluiten bij de Week van de Toegankelijkheid en proberen onze verhalen te verspreiden via het maandelijkse interne journaal “Helmond (b)en ik”.
Zó digitoegankelijk is Gemeente Helmond
Aantal websites en apps per status. | |
---|---|
A: Voldoet volledig | 5 |
B: Voldoet gedeeltelijk | 12 |
C: Eerste maatregelen genomen | 0 |
D: Voldoet niet | 12 |
E: Geen verklaring | 0 |
Peildatum: 11 februari 2025
Gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van 29 websites en mobiele apps
Bekijk de lijst van websites en apps van Gemeente Helmond.
17 van de 29 websites en apps voldoen aan de wettelijke verplichting
Dit zijn alle websites en apps met Status A, B of C.
5 van de 29 websites en apps voldoen aan de toegankelijkheidseisen
Dit zijn alle websites en apps met Status A.
De uitdaging van pdf’s
Laura en Orkidia geven aan dat toegankelijke pdf’s de grootste uitdaging zijn binnen het thema digitale toegankelijkheid. Soms moeten er pdf’s worden gepubliceerd die nog niet digitaal toegankelijk zijn. “We plaatsen dan wel een tekst waarin staat dat men een digitaal toegankelijke pdf kan opvragen” vertelt Laura. Een aantal jaar geleden maakte de gemeente een analyse van welke pdf’s er wel en niet werden bekeken op de website. De pdf’s die niet vaak werden bekeken en niet digitaal toegankelijk waren, werden van de website afgehaald. Ook vertelt Orkidia dat er weinig documenten overbleven die vanwege bijvoorbeeld de opmaak in een pdf-vorm hoefden te blijven. Veel pdf’s zijn daarom omgezet naar een nieuwe HTML-pagina. Het is voor het Online Team wel een uitdaging om op tijd aangehaakt te worden als een pdf gemaakt wordt. “Onze interne vormgever is goed op de hoogte van digitale toegankelijkheid. Externe vormgevers zijn soms een uitdaging. De kennis over digitale toegankelijkheid is soms niet aanwezig maar we hebben te maken met langdurige contracten.”

Gratis onderzoeken van leveranciers
In 2024 werd in een snel tempo de toegankelijkheidsstatussen van websites en apps verbeterd. Eerst is gekeken naar de E-statussen. “Daar zaten veel jaarverslagen tussen,” zegt Laura. “Er is steeds gekeken of url’s nog actief gebruikt worden en of de gemeente hier verantwoordelijk voor is. Na de E-statussen hebben we gekeken naar de websites en apps met D-statussen. Ons onderzoeksbureau speelt hier ook een belangrijke rol in. Zij checkt soms ook of er al rapporten van de techniek zijn voor de apps die wij gebruiken. Ook de onderzoekenpagina van DigiToegankelijk heeft geholpen om onderzoeken te vinden die wij nog niet in beeld hadden. Zo konden we soms meteen een A- of een B-status claimen.”
Toekomst
Orkidia en Laura geven aan dat zij trots zijn op de behaalde resultaten, maar intern ligt de focus op wat er nog kan verbeteren. De hoofdwebsite van de gemeente is hierin het belangrijkst. Orkidia vertelt dat het dashboard heeft geholpen om te focussen op de websites. “We zijn blij met hoe we ervoor staan in het dashboard maar er is nog heel veel te doen. De laatste paar maanden hebben we weer een paar D-statussen gekregen, omdat sommige onderzoeken meer dan drie jaar oud waren. Bovendien zie je in het dashboard niet wat het probleem is met kantoordocumenten. Daar gaan we komende tijd mee aan de slag.” Ook wil het Online Team kijken hoe zij eindgebruikers in het proces naar digitale toegankelijkheid kunnen betrekken.