04 | KopieID-app volledig toegankelijk
A-status met hulp van gebruikers
Twee jaar geleden werd besloten om de toenmalige versie van de KopieID-app opnieuw te ontwikkelen. De aanleiding hiervoor was dat de app niet meer voldeed aan architectuur-, ontwerp- en privacy-eisen. Ook de toegankelijkheid was niet op orde. Men besloot om een ontwerp te laten maken voor een native app. Dat is een app die ontwikkeld wordt voor één enkel platform. Voor Android en iOS zijn dus twee verschillende apps nodig.
Ervaring met digitale toegankelijkheid nodig bij het ontwerp
Het eerste prototype werd ontwikkeld in Maze. Hiermee kun je goed testen met gebruikers zonder vooraf een grote investering te hoeven doen. Het is belangrijk dat veel doelgroepen vanaf het begin meedenken met het ontwerp. Dat laatste was voor RvIG dan ook een essentieel criterium bij de keuze van een leverancier: “De leverancier die onze app gaat bouwen moet natuurlijk in staat zijn een native ontwerp te maken voor iOS en Android. Maar minstens zo belangrijk voor ons is dat die leverancier ook ervaring heeft in het testen met mensen met een beperking.”
Digitale toegankelijkheid meegenomen in de bouw
RvIG heeft uiteindelijk het Mobile Competence Center (MCC) van de Belastingdienst de opdracht gegeven de app te bouwen. Het MCC was niet alleen in staat om te helpen met het bouwen van native apps. Zij heeft ook ervaring met het doorlopen van alle stappen die nodig zijn om een digitaal toegankelijke app te maken. Men laat in verschillende fasen van de ontwikkeling van de app ervaringsdeskundigen meekijken zodat al tijdens die fasen gestuurd kan worden op het gebied van digitale toegankelijkheid.”
App gebouwd in platform standaard componenten
Naast een native ontwerp, wilde RvIG graag een makkelijk onderhoudbare app. Het liefst wilde RvIG de app gebouwd hebben in standaard componenten, zodat ze gebruik kon maken van datgene wat al ontwikkeld was. Het voordeel is dat het veel goedkoper is en dat het makkelijker te onderhouden is. Dit bleek een lastige uitdaging, omdat niet alles standaard voorhanden was. Om te voldoen aan digitale toegankelijkheidseisen zijn er veel gesprekken geweest tussen de ontwikkelaar en Apple en Google.
Zó digitoegankelijk is Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
Aantal websites en apps per status. | |
---|---|
A: Voldoet volledig | 2 |
B: Voldoet gedeeltelijk | 6 |
C: Eerste maatregelen genomen | 0 |
D: Voldoet niet | 0 |
E: Geen verklaring | 0 |
Peildatum: 11 februari 2025
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van 8 websites en mobiele apps
Bekijk de lijst van websites en apps van Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).
8 van de 8 websites en apps voldoen aan de wettelijke verplichting
Dit zijn alle websites en apps met Status A, B of C.
2 van de 8 websites en apps voldoen aan de toegankelijkheidseisen
Dit zijn alle websites en apps met Status A.
Doorbraak in eind 2023
In november en december van 2023 raakte het project in een stroomversnelling. Hiervoor waren drie belangrijke redenen:
Wat zijn de belangrijkste tips van Rozhan voor collega-organisaties?
Wat is de KopieID-app?
Met de KopieID app kan de gebruiker een veilige kopie van zijn identiteitsdocument maken. Dit kun je bijvoorbeeld nodig hebben bij het afsluiten van sommige abonnementen of bij het inchecken bij een event of dienst. De app herkent inmiddels 30 verschillende identiteitsdocumenten. Het maakt een scan van het document en biedt de mogelijkheid om alle gegevens die niet nodig zijn te verbergen. Deze worden op de scan zwart gemaakt. Daarnaast wordt een watermerk geplaatst om de echtheid te waarborgen. Met de app kun je het gescande document bewaren om later nog eens te gebruiken en je kunt het delen via alle gangbare digitale kanalen.
