Ga naar hoofdinhoud

12 | Interview Logius

Terugblik en plannen voor 2024 van team DigiToegankelijk van Logius

Van links naar rechts Jeroen Hulscher, Michèlle van Vlerken en Kristian Mul.

Interview DigiToegankelijk Logius

DigiToegankelijk helpt Nederlandse overheidsorganisaties om sneller en beter digitaal toegankelijk te worden. Het team van DigiToegankelijk wordt bemenst vanuit Logius (Expertisecentrum DigiToegankelijk) en ICTU (DigiToegankelijk Toezichts- en Ondersteuningsprogramma). In dit interview spreken we met het team van Expertisecentrum DigiToegankelijk van Logius.

Kristian Mul, coördinator DigiToegankelijk, Jeroen Hulscher, toegankelijkheidsexpert en product owner NLdoc en Toegankelijkheidsverklaring, en Michèlle van Vlerken, tekstschrijver en product owner Toegankelijkheidsverklaring en Digitoegankelijk.nl, vertellen over de hoogtepunten van 2023. En wat staat er voor 2024 op de planning?

Lees meer

Hoe kijken jullie terug op 2023?

Kristian: ‘Het was een veelbewogen jaar waarin er weer veel mooie dingen zijn gebeurd. In ‘Den Haag’ is de boodschap duidelijk aangekomen dat iedere burger moet kunnen meedoen in de digitale samenleving (en daarbuiten). Dat heeft gezorgd voor veel meer aandacht en financiële mogelijkheden om overheidsorganisaties te helpen met dit soms lastige onderwerp.’ 

Kristian: ‘De start van het DigiToegankelijk Toezichts- en Ondersteuningsprogramma heeft voor veel positieve dynamiek gezorgd. Onze teams hebben het afgelopen jaar veel samengewerkt.’

‘We hebben ook de mogelijkheid gekregen om te werken aan NLdoc’, voegt Jeroen toe. ‘Een tool die het mogelijk moet maken om vanuit een bestaande pdf (of ander documenttype) een toegankelijk HTML-document te maken.’ Wat zeker in het rijtje met hoogtepunten thuishoort, zijn de roadshows die DigiToegankelijk in het najaar heeft georganiseerd. Kristian: ‘Samen met de VNG hebben we op 4 locaties in Nederland een mooi en gevarieerd programma gebracht met boeiende onderwerpen en sprekers.’

Michèlle: ‘Als laatste wil ik de invulassistent voor de toegankelijkheidsverklaring noemen. In 2023 hebben we hard gewerkt aan een nieuwe versie. Ons doel was om het opstellen van verklaringen te vereenvoudigen, en om de kwaliteit en bruikbaarheid van de ingevoerde gegevens te vergroten.’

Wil je op de hoogte blijven en de volgende keer ook de Jaarmonitor Digitale Toegankelijkheid ontvangen?

Geef je mailadres door om de volgende Jaarmonitor te ontvangen

We hebben in 2023 hard gewerkt aan een nieuwe versie van de invulassistent

Kristian Mul

Wat is de toekomst van de invulassistent?

Jeroen: ‘De invulassistent gaat in 2024 over in één beheeromgeving voor alles rond digitale toegankelijkheid binnen jouw organisatie. Dat betekent dat de invulassistent, de inventarisatielijsten en het dashboard in de loop van dit jaar in één interface beschikbaar komen. ‘Dat doen we niet in één keer’, geeft Michèlle aan. ‘De nieuwe versie van de invulassistent komt in februari online. Daarna gaan we stapsgewijs de verschillende diensten samenvoegen.’ Jeroen: ‘We hopen na de zomer in één omgeving te werken.’

We hebben vertrouwen in de goede afloop, maar we zijn er nog niet

Hoe gaat het op dit moment met NLdoc?

Jeroen: ‘Goed! Maar het project is écht complex. Met NLdoc proberen we ongeacht de kwaliteit van de ingevoerde bestanden (Word, pdf en andere formaten) semantisch correcte én toegankelijke content te maken. Dat doen we op basis van machinelearningmodellen die we moeten trainen, analyseren, trainen, analys…nou ja, dat dus’. 

Met andere woorden: een flinke uitdaging, en de lat ligt hoog. ‘Op basis van zekerheidspercentages bij iedere stap weten we dat we op de goede weg zitten, maar het heeft pas écht nut, als je als webredacteur geen of nauwelijks nabewerking hebt. Dus we blijven doorontwikkelen, en hebben vertrouwen in de goede afloop, maar we zijn er ook nog niet.’

Van links naar rechts Jeroen Hulscher, Michèlle van Vlerken en Kristian Mul

En hoe gaat dat straks werken voor organisaties?

Het duurt dus nog even voor NLdoc voor een breed publiek beschikbaar is, geeft Jeroen aan. ‘Maar als het zover is, kunnen organisaties online documenten omzetten naar toegankelijke HTML. Die toegankelijke HTML kan de organisatie dan op een duurzame URL publiceren bij ons, óf via een API ontsluiten op de eigen website.’ Kristian: ‘Je krijgt dan dus geen pdf meer terug! Dat zal even omschakelen zijn voor veel organisaties, maar we denken dat het de enige manier is om daadwerkelijk de burger te dienen.’

Hoe kunnen organisaties zich aanmelden?

Jeroen: ‘Uiteindelijk krijgen alle overheidsorganisaties een account. Je kunt je tot die tijd aanmelden om op de hoogte te worden gehouden, maar we zullen vanzelf aankloppen bij iedere organisatie. In de loop van 2024 gaan we testen met een kleine groep gebruikers, en daarna in kleine stappen overheden toevoegen.’

En wat gaat er nog meer gebeuren in 2024?

Kristian: ‘Allereerst breiden we ons team uit. Dat is nodig om de ontwikkeling van de beheeromgeving in goede banen te leiden. Ook willen wij als expertisecentrum een actieve rol spelen in de internationale community rond de toegankelijkheidsstandaarden.

Met de uitbreiding van ons team hebben we daar meer mensen voor.’ Het team blijft daarnaast doorgaan met wat zij al deden. ‘We spreken geregeld met de onderzoeksbureaus die voor overheidsorganisaties toegankelijkheidsaudits uitvoeren’, vertelt Kristian. ‘Samen met hen zorgen we dat die audits van hoog niveau zijn en dat de verschillen in uitvoering zo klein mogelijk zijn.’ Michèlle: ‘We blijven iedereen informeren over alles wat speelt. Dat doen we natuurlijk op digitoegankelijk.nl, maar ook via social-mediakanalen en nieuwsbrieven. En wie weet gaan we ook weer een roadshow doen.’

Het zal even omschakelen zijn voor veel organisaties, maar we denken dat het de enige manier is om daadwerkelijk de burger te dienen

Vorige pagina
Volgende pagina